fredag 10. desember 2010

Resturant

Etter vi hadde vert på Elifonisi stranden dro vi og spiste på en resturant der var det god mat. Emil spiste en gresk salat og Oddvar en stor rett med noe fisk kyllyng og noe tilbehør Emil fikk også litt. Vi gikk fra resturanten med mye i magen. vi skulle flytte videre mot Norge snart men først skulle vi til Akropolis.

mandag 6. desember 2010

Kreta

Vi dro til Kreta med båt, båtturen til Kreta tokk 4 timer vi måtte kjøre forbid to andre øyer de het Ios og Santorin. Når vi kom i land dro vi med buss til Chania også dro vi med taxi til EL Greco hotel. Det var ikke så fint som vi trodde. Etter vi pakket ut av dro vi  på Elafonisi stranden.
Vi våknet og spiste frokost. Emil hadde vært i Hellas før så han viste hva vi skulle gjøre der. Så vi gikk vi en tur. Det var en fin liten tur. Etterpå dro vi og badet her er det et bilde av stranden. Vi var på stranden i noen timer og så  gikk vi og så på et kloster det var på en liten klippe det var ganske langt unna byen.

fredag 3. desember 2010

Hotell

Vi landet og gikk ut av flyet og inn på terminalen. Vi tok først toget til en stasjon som jeg ikke husker og deretter dro vi  med taxi til hotelet. Vi skulle bo på fint hotell Emil gikk og sa at det var oddvar lien og Emil Mathias Leht Venner og så sjekket han en liste og så om vi var der og det var vi så fikk vi en nøkkel det kostet 600kr natta. vi gikk og hentet bagarsjenog gikk inn og tok bagasjen inn på rommet vårt. Det var utsikt til sjøen det var 100 m og gå.Vi dro på apoteket og kjøpte solkrem det var solfaktor 30 vi trodde det skulle holde . Det var veldig varmt der.

mandag 29. november 2010

FAKTA

Det bor 10,5 millioner menesker i Hellas.
Kyst linjen er 13676 km lang.
Landet er 131957 kvadratkilometer. Rundt 60% bor i de større byene.
 50% bor rundt Athen og Thessaloniki.
Høyeste fjell er Mount Olympus 2 917 meter over havet er Hellas størst fjell og er de greske guders høyborg. Landets styresett er republikk. 97% tilhører den gresk ortodokse kirken og 1,5% er muslimer.
Den greske valutaen er nå Euro. Tiden er +1 time i forhold til norsk tid. Dimotiki er offisielt språk og er en variant av nygresk.

Hellas

Neste dag dro vi til ciampino lufthavn det var en veldig stor flyplass vi tok et bilde av flyplassen når det var i lufta sån så det ut. Det tok fire timer og fly til Naxos.

torsdag 18. november 2010

COLOSSEUM, PETERSKIRKEN OG CASTEL SANT ANGELO

Vi skulle til Colosseum med en guide som skulle vise oss rundt. Vi tok masse bilder. Han viste oss rundt inne i også. Det var rart å tenke på at det hadde vært gladiator kamper der. Guiden sa at det var plass til 50 000 menesker der det sto ferdig 80 etter kristus. Nå skulle vi videre med bussen til Peterskirken, men først tok vi oss en is. Det tok ganske lang tid å kjøre dit så vi kunne ikke være der så lenge. I kirken var det veldig høyt under taket. Her er det et bilde av kirken inni. Det var en veldig stor og flott kirke. Denne dagen hadde vi gjort mye. Vi dro til hotellet å spiste og la oss. Neste dag skulle vi til Castel sant Angelo. Det tok litt tid å kjøre dit. Utenfor borgen var det katapulter, og inne i borgen var det en utstilling av våpen og rustninger. Det var veldig spennende. Så dro vi til hotellet. Vi spiste litt på en kafe om kvelden.

mandag 15. november 2010

Roma

Neste dag våknet vi gry tydlig og dro til flyplassen. Vi skulle videre til Roma.Vi satt på flyet i noen timer
og så var vi fremme. Denne gangen tok vi buss till hotelet det var finere enn det vi hadde i VENEZIA.
Nå dro vi tilbaketil hotelet og la oss.

Vi tok en gondol og så oss rundt i byen vi gikk også til stg Marcus plass vi matet duene med mais. Duene syntes det var godt det var båter over alt motorbåter og masse gondoler.

Venezia

Vi dro fra flyplassen med taxi gondol vi gikk inn på hotelet og tok et rom det var var ikke så fint men vi overlevde.Etterpå dro vi og spiste mat det var pasta

torsdag 11. november 2010

Vi gikk på et marked vi kjøpte frukt. Emil elsket frukten Oddvar likte også frukten. Det var druer,pærer,epler,bananer,jordbær,bringebær,ananas,plummer og andre frukter.

tirsdag 9. november 2010

Spider-man

Vi har møtt Spider-Man!
Han må dere treffe! Alle i Madrid kjenner Spider-Man.

Midt på Plaza Mayor, blant alle turistene, spanjolene, pantomimeartistene og utekafeene, står selveste Spider-Man. Det røde og blå kostymet har sett bedre dager og kompletteres med svarte hansker, svarte sokker, rødt munnbind med våte spyttflekker og en stor mage. Ikke akkurat en superhelt. Men han er madrileñosenes store helt. Det florerer av pantomimeartister i Madrid, men ingen har klart å sjarmere lokalbefolkningen på samme vis som Spider-Man. I tre år har han underholdt både store og små, unge og gamle, macho menn og fine frøkner.

Vi spurte han om hvorfor han var her:
-Jeg liker meg godt her på Plaza Mayor. Alle er så avslappet her, og det er bra for meg. Men om det er kriminelle å bekjempe, finner du meg ikke her, sier Spider-Man.

Delfiner

Delfiner er den yngste og mest artsrike gruppen av tannhvaler, som varierer i vekt fra 50 kg til nærmere 8 000 kg.

BIOTOP: grunne kystfarvann og åpent hav

FØDE: fisk, blekksprut og andre sjødyr

ARTER: Det finnes 32 arter. Noe som kanskje overrasker mange er at spekkhugger går innenfor delfin-familien. Noen arter som blir nevnt i teksten: Spekkhugger (Orcinus erca) og Tumler (Tursiops truncatus).

FORPLANTNING: Drektighetstid 10-12 måneder, bare en unge om gangen.

STØRRELSE: Varierer sterkt fra art til art. Kroppslengde 1,2 meter og vekt 40 kg, til kroppslengde 7 meter og vekt 4,5 tonn.

FARGE: Grå eller svart, ofte med hvite flekker, av og til flekker i andre farger.

LEVETID: 20-50 år

mandag 8. november 2010

mandag 1. november 2010

det kom en syke bil og plukka opp liket. Og så dro vi tilbake til hotelet. da var det mørkt så vi gikk og la oss. Neste dag var det veldig fint vær vi dro på et aquarium det var masse forselige fisker og haier

Hotell og tyrefekting

Hotelet vårt var kult med baseng og alt. Vi spiste litt og så gikk vi ut og vi skulle på Tyrefekting.

Det var velidg mange andre som også var der. matadoren het Juan Bautista han hadde på seg en en rar drakt
først var det noen som pinte oksen med og stikke noen spyd inn i kroppen på oksen.

Det var ekkelt og se på nå var oksen sint og ville drepe tyre fekteren Juan hadd og et rødt teppe som han hodt i den ene armen og i den andre en sabel oksen løp mot juan og stanget han. Det så ut som han var død og det var han.

fredag 29. oktober 2010

torsdag 28. oktober 2010

Kart

Her er et kart over Spania.
Her er flagget til Spania.
Her er Spanias riksvåpen.